BiografieHistoriek van het museumDe collectieArtistieke evolutieKlein-Brabant & VaartlandActiviteiten & TentoonstellingenInformatieContact & Registratie
Naar de homepaginaE-mail

« Archief 16/04/2005: Activiteiten & Tentoonstellingen »

Van 23 november 2004 tot 30 januari 2005 zal in het Schepenhuis te Mechelen een herdenkingstentoonstelling plaats-vinden naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de geboorte van Herman De Cuyper (1904-1992).

Deze expositie, die door het Museum Herman De Cuyper in samenwerking met de Stedelijke Musea van Mechelen wordt georganiseerd, geeft een selectie van beeldhouwwerken en tekeningen afkomstig uit de vaste collectie van het museum, aangevuld met enkele bruiklenen uit privé-verzamelingen.

De tentoonstelling wil aan de bezoeker een staalkaart bieden van de artistieke nalatenschap van deze animistische kunstenaar, die zijn vorming kreeg aan de Mechelse academie.

De titel “Herman De Cuyper - Verbeelder van het intieme” geeft meteen een verduidelijking van de thematiek die door deze beeldhouwer werd uitgewerkt. Naast kinderportretten, domineren de uitbeeldingen van het familiale leven aangevuld met enkele religieus geïnspireerde sculpturen. Een dertigtal plastieken en een tiental tekeningen zijn op de tentoonstelling te zien evenals een tweetal schilderijen. De begeleidende brochure geeft een schets van het leven en werk van Herman De Cuyper en is verkrijgbaar in de Stedelijke Musea van Mechelen en het Museum Herman De Cuyper.

Museum Herman De Cuyper©Museum Herman De Cuyper 2004 » Français | English